Skaffa profilreklam som mottagaren har användning för

Förena nytta med nöje

En viktig sak att tänka på när det kommer till profilreklam är följande: alla produkter passar inte till alla företag. När man tillverkar och skickar ut sina produkter bör man tänka på att produkterna ska passa mottagarens bransch. Exempelvis kan det vara kontraproduktivt att skicka profilprodukter i form av godis till ett gym. Ett bättre alternativ är då kanske att skicka vattenflaskor eller proteinbars. Kort sagt så är det bra att tänka på vad mottagaren kan ha för nytta av produkterna man skickar, både för att öka exponeringen av produkterna och för att göra din kund nöjd. Här kommer en modell som man kan följa för att hitta rätt produkt till rätt företag.

Vad är det för typ av bransch?

  • Ett gym, byggföretag, kaffebutik, etc.

41 - Skaffa profilreklam som mottagaren har användning för

Vad kan denne bransch tänkas ha för behov när det kommer till produkter?

  • Kanske tumstockar till byggföretaget, muggar till kaffebutiken, vattenflaskor till gymmet.

42 - Skaffa profilreklam som mottagaren har användning för

Vilken typ av produkt kommer att exponeras?

  • Även om ett företag kanske har behov av en särskild produkt är det inte säkert att dessa exponeras och bidrar till ökad kännedom om ditt företag. Att exempelvis skicka doftljus till en massagesalong kanske kan vara ett behov för salongen, men ljuset kommer att brinna upp och den enda exponeringen den ger ifrån sig är i form av doft. Det är alltid bra att välja produkter som inte snabbt förbrukas så de så länge som möjligt kan göra reklam för ditt företag.

43 - Skaffa profilreklam som mottagaren har användning för

Finns det något speciellt behov som mottagaren kanske inte själv har tänkt på?

  • Ibland kan det finnas ett behov av produkter som kunden själv inte känner till eller har tänkt på. Om du lyckas klura ut vad och kan dela ut dessa kommer dina kunder att bli mycket tacksamma. Dessutom minskar konkurrensen med andra företag som delat ut profilprodukter till samma företag. Skickar du exempelvis pennor till ett kontor är risken stor att ditt företags exponering bara blir ett i mängden av en rad olika företags pennor.