När man väljer profilreklam gäller det att tänka strategiskt. Ett sätt att tänka strategiskt är att anpassa sin profilreklam till årstiden. Ditt företag kan ge ett intryck av lathet eller bristande engagemang om det exempelvis delar ut solstolar mitt i vintern eller solglasögon på hösten. Ett bra sätt att visa att sitt företag är engagerat, aktuellt och omtänksamt är därför att anpassa sina profilprodukter efter årstiden.
Isskrapor på vintern
Ett exempel på en sådan anpassning kan exempelvis vara att dela ut isskrapor på vintern. Det är en enkel liten produkt som alla som använder bil på vintern har nytta av. På detta sätt kan ditt företag förknippas med räddaren i nöden varje gång som mottagaren av produkten plockar fram sin isskrapa med ditt företags logga för att kunna se något innan denne sätter sig i den nersnöade bilen. Dessa bör skickas ut direkt när den första snön kommer för att visa att ditt företag är aktuellt och är med på vad som händer i världen.
Keps på sommaren
En keps till sommaren är en gåva som tacksamt tas emot och är perfekt för att sprida ett företags namn. Personen som använder kepsen ger var den än går reklam och exponering för varumärket. Eftersom kepsar används även utanför en arbetsplats är detta ett bra sätt att få ut företaget brett. Kanske har mottagaren på sig kepsen på sin utlandssemester och gör reklam för ditt företag i ett annat land? Eller kanske bara i en annan stad? Det är viktigt att tänka på att kepsen ska vara snygg och bekväm så att mottagaren verkligen kommer att använda den.
Paraply till höst och vår
Hur ofta händer det inte att det spöregnar och vi inte har något paraply tillhands? Paraplyet är en perfekt produkt för mottagaren att ha liggandes på kontoret för användning regniga dagar när man har något ärende att uträtta på stan. Ett paraply är ett tillfälle att göra reklam för ditt företag med en stor och synbar logga samtidigt som mottagaren kommer att tacka ditt företag för att slippa bli blöt.