Vad är profilreklam?
profilreklam är en typ av fysisk marknadsföring och innebär vanligtvis att ett företags logga appliceras på exempelvis kläder, muggar, pennor och liknande. Dessa kan sedan delas ut som presenter till kunder eller potentiella kunder. Det är en bra typ av marknadsföring eftersom den som tar emot gåvan har användning för den samtidigt som loggan syns och därmed gör reklam för ditt företag.
En positiv form av reklam
Till skillnad från andra typer av reklam är folk i allmänhet relativt positivt inställda till profilreklamen. Det finns undersökningar som visar att trettio procent av befolkningen har en positiv inställning till just profilreklamen. Detta gör profilreklamen till den näst mest uppskattade formen av reklam näst efter bioreklam. Antagligen beror den positiva inställningen på att denna typ av reklam ju faktiskt innebär att man får en gåva av företaget eller vad det nu kan vara.
Inte bara företag
Det är inte bara företag som har användning av profilvaror. Vanligtvis används den här typen av reklam även av exempelvis politiska partier, olika former av idrottslag, föreningar och klubbar. Det är också utmärkt om man exempelvis är ett kompisgäng som vill ha en egen sorts tröja att använda inom gänget eller om man är ett musikband som vill trycka upp egna tröjor att ge till fans eller använda själv.
Relationsbyggande
Profilreklam är en mycket effektiv typ av reklam för att bygga upp och underhålla ett varumärke. Dels kan de användas gentemot existerande kunder (exempelvis utdelande av muggar med ditt företags logga) för att påminna dem om att ditt företag existerar och visa goodwill, dels kan det användas för att locka nya potentiella kunder och därmed få ut ditt företags namn och förmedla ett positivt intryck. Med andra ord bygger och underhåller ditt företag relationen gentemot existerande och nya kunder.
För information om profilprodukter, besök: https://sv.wikipedia.org/wiki/Profilvara