Det är viktigt att välja populära produkter
Vissa produkter inom profilreklam är mer populära än andra. Det beror dels på produktens popularitet hos mottagaren, dels vad som passar ett företag och inte minst beror det på hur pass enkelt det är att dela ut. Det är givetvis enklare att dela ut 1000 stycken pennor än att dela ut 1000 stycken brödrostar.
Självklart är det viktigt för ditt varumärke att mottagaren vill använda produkten. Exponeringen av ditt företag beror ju på exponeringen av de produkter som utdelas. Därför bör man alltid innan man beställer profilprodukter tänka på att skaffa sådana produkter som man är säker på att mottagaren kommer att använda. Givetvis går det att fråga mottagaren i fråga om denne redan är en existerande kund, men det är klurigare när det gäller allmänheten; man kan ju inte gärna fråga varje enskild människa vad just den vill använda för produkt. Här kommer därför ett par förslag på populära produkter.
Reklampennor
De allra flesta använder pennor. Särskilt inom kontor och företag. Ett bra och populärt alternativ för profilreklam är därför reklampennor. Företagen brukar uppskatta att slippa köpa in pennor samtidigt som ditt företag dagligen exponeras varje gång ett papper ska skrivas under. Pennor tenderar också att förflyttas mellan olika personer. Detta ger maximal spridning för ditt varumärke samtidigt som det är ett relativt billigt alternativ.
Muggar med tryck
En väldigt populär typ av produkt är muggen. Sverige är ett av de länder i världen som dricker mest kaffe och en kafferast är ofta förknippad med något positivt. Denna positiva företeelse kan du åka snålskjuts på. Samtidigt som ditt företag exponeras under varje kafferast kommer ditt varumärke också att förknippas med den positiva känslan av kafferast.
Tygpåsar med tryck
Ett annat populärt alternativ är tygpåsen. Den är fördelaktig eftersom det ofta går att applicera en stor logga som syns extra mycket. Tygpåsen kan också användas utanför kontoret så att ditt företag även exponeras exempelvis på gymmet eller i mataffären.